Saturday, December 15, 2007

Kistalight goes Ryan

- Flanerar med en upplaga av Kistalight i bakfickan längs hamnpromenaden via Partenope i Neapel med Vesuvius i bakgrunden. Bild: Love Sjöberg

Kistalight goes Ryan
Nu är den här årets julbok från Kistalight.Just for fun!
Kistalight fortsätter att spana och söka.
Nu som flanör i Europa under en intensiv vecka!
Vem vill inte ta chansen till lite bildning i lågprisflygets tider.
– Som att tågluffa för medelålders.
Kistalight goes Ryan förresten!
Kan ses som en oförberedd lektion – att öppna dörren till ett klassrum för att se vad som händer.
Gå vilse i gränden eller leta efter hotellrum i natten.
Slå sig ned på ett café med en guidebok – kasta ner några rader i en anteckningsbok.
– Fånga en rytm, söka en ton och skapa en stämning.
Kompositionen får bli dagbok för en vecka.
Temat på spaning efter högt och lågt någonstans ute i Europa.
Att vara någon annanstans.
– Det Goda livet.
– Finns det?

Läs gärna även Ryanair Light - fantasi !

Cirkapris: 130 Sek alt 14 Euro
Utgivningsår: 2007 - ny utökad upplaga 2009
Genre: Resor/Essä
Språk: Svenska
Antal sidor: 72
Utförande: Limbunden ISBN: ISBN 978-91-631-9927-1
Beställningsadress: Thommy Sjöberg kistalight@gmail.com
Beskrivning: Essäer, reseskildringar från Europa och grå vardag i november
Förlag: Kistalight Publisher
Andra bloggar om Kista:
Andra bloggar om nya böcker:
© Thommy Sjöberg

40 comments:

Thommy Kistalight said...

Snälla kolleger blir förtjusta när de ser och hör om årets julbok på Kistalight.
Men frågar jag mig:
- Är det inte dags att bredda marknaden?

Thommy Kistalight said...

Jag menar hur länge kan man trakassera vänner, kolleger, grannar och släkt med tunna små böcker till ett säkert alldeles för högt pris!

Anonymous said...

- Penna här!
- Signa!

Anonymous said...

Skrattade gott under julhelgen när jag låg på soffan och läste din bok.

Anonymous said...

Sällan man stannar till på såna platser som Belgien.

Anonymous said...

- Kul och läsa din bok förresten.
- Man känner igen tonen.
Vissa formuleringar - ja man känner ju dig!

Anonymous said...

Tycker att du fångat den belgiska katten bra.
- Fin iakttagelse där!

Anonymous said...

Gillar din bok - har läst den.
Håller med om många av iakttagelserna.
Spännande om Hel.

Anonymous said...

Riktiga reseskildringar det här med fortbildning i historia och geografi.
Finns det inte också en livsnjutare bakom raderna?

Thommy Kistalight said...

Säljer 2 st Kistalight goes Ryan på Kista bibliotek under sportlovsveckan.
- Håll ut bästa bibliotekslånare!
- Snart finns ...goes Ryan att låna!

Anonymous said...

När har du tid att skriva de här böckerna egentligen?

Thommy Kistalight said...

Har inte den tiden!
Det är något man tar från ja...
Sen finns det ju helger och lov.

Anonymous said...

Borde absolut gå att sälja "goes Ryan" till presumtiva resenärer och turister här i Nyköping.
- Helst då innan de ska ut i Europa!

Anonymous said...

Om Napoli:
En underbar inlevelserik innehållsrik färgsam, samt livfull, beskrivning av denna underbara stad o plats. Du förde en rakt dit, igen.

Thommy Kistalight said...

Tackar Steve Lando för detta kärnfulla uttalande.
Kul med läsare med inlevelse.

Anonymous said...

Och vi vill gärna ha flera sådanna mycket läsvärdiga reseskildringar.

Anonymous said...

Nu har jag läst din bok.
- Jädra rolig läsning alltså!

Anonymous said...

- Imponerande faktiskt!
Din andra bok var riktigt rolig - skrattade gott!

Anonymous said...

Lysande koncept!
Borde kunna gå och sälja massor.

Thommy Kistalight said...

Kistalight goes Ryan finns på en alldeles egen hylla för guider och reselitteratur på Kista Akademibokhandel.

Thommy Kistalight said...

Hämtar resterande ex av goes Ryan på Hedengrens i mellandagarna (08)/Thommy

Ung kollega said...

Bra!
Gillar din Ryan!

Tenniskompis said...

Imponerande faktiskt!
Har kollat din blogg med resebitarna.
Säger det även om jag inte vann matchen.
Sic!

Pia said...

Hej Thommy!
Nu kan jag läsa din bok med gott samvete.

Thommy Kistalight said...

Till Jessica Björkäng Bokhora

Hej!

Nominerar helt enkelt min egen blogg (funkar det så?)
http://kistalightgoesryan-larsthommy.blogspot.com/2009_04_01_archive.html!
som även finns i bokform under titeln Kistalight goes Ryan.
Hoppas att den kan placeras under rubriken kultur och litteratur.
- Trevlig läsning!

Mvh
Thommy Sjöberg

Jessica Bokhoragänget said...

Hej, jag har vidarebefodrat ditt mail till Vulkangänget!

Vänliga hälsningar
Jessica Björkäng


2009/6/16 Thommy Sjöberg kistalight@hotmail.com

EvaEmma Vulkan said...

Hej! Grattis, din blogg är nominerad till Årets Blok! Du kan läsa mer om tävlingen ”Årets Blok” på www.vulkan.se. För att vara med i tävlingen ska du välja ut de bästa inläggen i dinblogg och publicera dem i en bok på www.vulkan.seBlogg + bok = Blok! Mejla sedan länken tilll blok@vulkan.se eller direkt till mig. Vänlig Hälsning EvaEmma Andersson, Vulkan.se

EvaEmma Vulkan said...

Hej!

Tyvärr måste bloken vara publicerad på Vulkan.se för att kunna tävla.

Vänlig Hälsning EvaEmma, Vulkan.se
http://www.evaemma.se


Den 26 juni 2009 14.19 skrev Thommy Sjöberg kistalight@hotmail.com

Hej!

Följande länk är en blogg som också delvis är utgiven som bok minus bilderna.
http://kistalightgoesryan-larsthommy.blogspot.com/2009_04_01_archive.html
Kan det fungera som ett bidrag?
Har inte riktigt tillgång till internet just nu.

blokhälsningar från Kistalight/
Thommy Sjöberg

Thommy Kistalight said...

Blev alltså inget deltagande i Vulkans tävling.
Kistalight värnar om det egna (hobby)förlaget och drömmer söta entreprenörsdrömmar!

Tennis-Per said...

Kul läsning det där!
Faktiskt de två länder jag har varit i!
Visst det var några år sedan jag var på Amalfikusten - åren går!
Men Polen besöker jag varje år!

Helena said...

Undrar om inte du och dina elever skulle skriva en musical tillsammans!

Thommy said...

Inga jäförelser i övrigt nu men Cabaret skrevs ursprungligen inspirerat av en rad lösryckta fragmentariska texter från 1920 och 30-talets Berlin och Rûgen.
- Ett misslyckat romanprojekt egentligen av Christopher Isherwood.
Men varför inte!
- Goes ryan har inledande citat i sin veckodagbok som är klart musikpåverkade.
Ger de också en ton åt berättandet - gör det mig mycket stolt!

Kistalight said...

Läser rolig och tänkvärd artikel i Svd 6/8 -10 av Anna Larsson. Ryanair - kapitalism driven till sin spets där hon gör jämförelser med "en riktigt rolig entreprenör" Milo Minderbinder i Joseph Hellers Moment 22.
En karikatyr som bra mycket liknar verkligheten och där Michel O´Leary VD och grundare av Ryanair med hemvist i 68-generationen säkert skulle kunna platsa in bland Hellers romanfigurer!
Ryanair som inverterad idé för 68-ideal omsatt till lågpris och folkflyg.
Man kan verkligen undra - men billigt är det i alla fall!
Bara du trycker rätt bland alla alternativ när du gör din beställning via nätet1

M. said...

Jädra roligt med dina böcker Thommy!
Kul med de där lite mindre platserna i Europa med massor av kultur.
Som man oftast åker förbi!
Men du Thommy!
- Du är ett högriskprojekt!

krister said...

Hej!
Kommer just hem från en månad i la douce France. Vi bodde huvudsakligen i
Piriac-sur-Mer längst ner på Bretagne, närmast Loire. Besökte förstås S:t
Marc och Tati-statyn vid hotellet som M Hulot hemsökte för 60 år sen. Men
på nervägen ville vi se dopfunten som Ivar Lo hackade fram på 20-talet.
Alla kyrkor var stängda och turistbyrån hade ingen aning om vilken kyrka
det borde vara som fungerade som nordisk sjömanskyrka. Vet du? Vi kan
tänka oss att göra ett längre återbesök vid annat tillfälle i denna mycket
vackra stad.
F.ö. lyssnar jag också gärna på Coltrane...
Hälsningar
Krister Lindé i Morby utanför Uppsala

Marie said...

Hej Thommy,

Så det är dags för dig att sluta. Det är väl bara att lyckönska, du verkar ju ha bättre saker att göra kan jag se när jag läser din blogg. Du skriver med en härlig ton och kul att läsa om mina egna favoriter såsom Bergamo och Dylan.
/ _ _ _ /

Trevlig helg, Mari

Ulrika said...

Hej Thommy,

Jag läste din bok som kvällslektyr igår och den är verkligen läsvärd! Jag är där och jag ser det du beskriver. Jag var i Normandie när jag var tonåring hos en fransk familj och det var inte kultur som stod i fokus, då det blir nästan som en debriefing för mig. Jag är faktiskt precis målgruppen för boken och fick hela mitt huvud fullt av tankar när jag läste och även nu, efteråt. Kista Light och jag är liksom på samma våglängd på ett sätt. Behåll namnet förresten!
/ _ _ _ /

Lotten said...

Hej, jag heter Lotten Svensson och är industridoktorand vid Göteborgs Universitet, handelshögskolan.
Jag håller på med en avhandling om platsens betydelse och i den gör jag jämförande studier mellan Bergamo, Aix au Provence och Töreboda!
Jag läste din reseskildring på nätet och nu undrar jag om jag skulle kunna få citera del av den i min avhandling, det blir som ett inslag för att förstärka hur människor ser på platsen och bidraget kommer anges som källa från internet och som otryckt icke vetenskaplig text - i så fall.
Jag kommer att beskriva ett företag som producerar glass i liten skala som är från orten och som säljer i gamla stan. Jag kommer också beskriva området och historiken och så ville jag visa på någon annans upplevelser därifrån och ditt språk är målande och skulle passa bra in i det delområdet jag skriver.

Bästa hälsningar

Lotten Svensson

Thommy Kistalight said...

Hej Lotten!

Vad kul!
Klart du får citera min resebit från Bergamo!
Ditt mail gör mig riktigt glad.
Upptäckte det nu först!
Aix au Provence, Bergamo, Töreboda och ett litet glassbolag.
- Låter som poesi!
Vad heter glassförsäljaren i Gamla Stan?
Du får gärna köpa min resebok - Kistalight goes Ryan där biten om Bergamo ingår.
Finns 2 ex kvar till försäljning - kostar en hundring då ingår kostnader för frakt.
Om du är nyfiken på boken och har lust att köpa den gör så här:
Skriv namn och adress och sätt 100 SEK på pgnr 15 63 15 - 4
I boken ingår ytterligare resebitar från Italien, Napoli och Toscana, och även Normandie m fl platser.
Lycka till med avhandlingen - verkar vara en spännande uppgift.

Tycker du 100 kr är för mycket kan du läsa boken, egentligen mer texten i löpande följd, här!
Alldeles gratis!
http://kistalightgoesryan-larsthommy.blogspot.se/2009/04/kistalight-goes-ryan-on-webb.html

Mvh

Thommy Sjöberg se även http://www.kistalightnow.blogspot.se

Thommy Kistalight said...

Prövar HTML kod för länken från förra posten!
Här kan du läsa ...goes Ryan löpande!
Kistalight goes Ryan
Alldeles gratis!