Sunday, May 10, 2015

En halv böj för Bodil Malmsten

 
Ovan Lena Nyman tolkar Bodil Malmstens Ett bloss för moster Lillie.
Vilka damer!
En duo i kulturens värld!

Kistalight på flanörrunda i Kista Galleria!
Var har hon tagit vägen den äldre runda damen?
Vår EU-medborgare i färggranna kjolar och schal!
Hon som brukar sitta vid entrén mot torget och kalla mig papa när jag släntrar förbi.
Flera veckor sedan jag såg henne!
Dagar då solen inte tittar fram tar jag gärna en tur genom Gallerian!
Duger gott som motion!
Just nu inne i ett franskt flow av litteratur som avbryts av en och annan Bodil!
Nu senast Så Gör Jag en bok om konsten att skriva och Bodils sista bloggbok Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig.
Styr stegen mot Akademibokhandeln, har sett i bladet att Bodils senaste diktsamling Det här är hjärtat säljer fantastiskt bra.
Unikt för en diktsamling!
Hittar inga spår av Bodil i bokhandeln!
Borde hon inte stå bland de nyutgivna deckarna, kok och fitnessböckerna, eller kanske bredvid de bästsäljande tjejerna från Paris, How to be a parisian, Bodil har ju ett stänk av det franska i sitt skrivande och har rent av varit en folkbildare av den galliska kulturen med sina böcker om Finistere och sina första bloggböcker.
Men var är Bodil på hyllorna och förresten var är de franska tjejerna?
Frågar damen som sköter om skyltningen och är ansvarig för böckerna placering bland hyllorna!
Hon har en speciell teamjacka på sig, svart med röd text , som det står Akademibokhandeln på.
Var har ni Bodils senaste diktsamling Det här är hjärtat?
Det är en storsäljare i Stan och där skyltar man med den!
Vår teamkompis svarar vänligt att den står bland hyllorna för språkböcker och visar på platsen.
Alltså bland lexicon, ordböcker, böcker om språk!
Bodil blir granne med Bruno K Öijers senaste, den danske upproriske bästsäljaren Yahya Hassan och Tranströmer.
Ingen dum placering i sig!
Bara det att det är nere längs golvet!
Visserligen är jag en smidig panchis men ändå.
Blir minst en halv böj för att få fram en Bodil!
Frågar vår teamkompis från Akademibokhandeln om jag piratflyttar några Bodil till bättre försäljningsplats - vad säger ni då?
För sjutton gör inte det säger vår teammate då blir det kaos i vårt datasystem!
Då finns det inte en chans att hitta boken!
Okej!
Vem vill skapa kaos?
Alltså bara att göra en halv böj för Bodil Malmsten!

På min väg ut genom Gallerians entré mot Kista torg saknas hon fortfarande vår färgglada EU-medborgare!
Hon som brukar kalla mig papa, trots att hon säkert är 20 år yngre än Kistalight!
Hon som brukar säga Mille Grazie när jag skänker några kronor.
Var har hon tagit vägen?

  Andra bloggar om fotografi Andra bloggar om litteratur  Andra bloggar om klassresor  Andra bloggar om författare: Andra bloggar om Stockholm Andra bloggar om skrivande Andra bloggar om Istanbul   Andra bloggar om pedagogik   Andra bloggar om didaktik Andra bloggar om kanon: Andra bloggar om Tomas Tranströmer:
©Thommy Sjöberg

2 comments:

Kistalight said...

Uttrycket halvböj är en yrkesterm, som användes av butikspersonalen på Systembolaget.
Då denna vara var en av storsäljarna, hade man dessa flaskor lätt åtkomligt direkt under disken.
Personalen behövde bara böja sig lite för att få fram en 37:a Explorer.
Man gjorde en halvböj.
En flaska 75 cl kallades helböj.
Den svenske trubaduren Cornelis Vreeswijk har skrivit en sång om ovanstående fenomen.
Resultatet blev bluesen "Halvböj blues".
En halvflaska sprit kallas även kvarting.

Kistalight & Plura said...

Ibland diktas det även om Bodil populärkulturens värld!
Bodil som har ett ben (fot?) i både populär som finkulturens värld!
Hedersdoktor som hon är!
Här några rader (hyllning) från Plura!

/ _ _ _ /
Jag tänker på Bodil Malmsten
Hon bor också längst ut på jorden
Våra liv korsade varandra ett tag
Vi brukade ses över borden
Vi drack vin och spelade TP
Hon var rödhårig och längtade bort
Jag tror jag brukade vinna för det mesta
Jag visste ju mer om sport
Hon kanske är som jag
Man har alla och inga vänner
Men hon hade alltid ett gott ord
Om vad som kom ur mina händer
Och just ikväll var det en TV-minut
Om din nya bok som hade kommit ut
Tack för din födelsedag och middagen i Cornwall
Och promenaden till Lands End
Jag vet inte om det är viktigt
Bodil, jag tänker på dig ibland
/ _ _ _ /
Plura