Sunday, December 21, 2008

Kvotering Light

Kistalight en modebloggare?
No…no!
Men vi gillar tennis och kvotering!
Går skönhet att mäta?
Men det där är ju en bordtennistjej!
Ja…ja ingen är perfekt!

I veckan har vi gått på avslut och funderat en del på det här med kvoter.
Stämningsfull julavslutning torsdag kväll i skolan - hinner inte komma ut genom skolentrén till ett hägrande jullov innan jag upptäcker att jag börjar få rejält ont i halsen.
Går tidig fredagsmorgon till tandläkaren och får en gammal sprucken lagning fixad.
- Man har bitit ihop en del under terminen!
Min goda tandläkare tillsammans med tandteknikern får arbeta rejält med att greja till det. Bedövning och hard work och jag får en söndrad tand längst in i munhålan slipad och lagad. Sedan vidare under fm till min anaplastolog på KS och får mitt nya Hawkeye (grbrgr - gråbrungröna) en smula polerat.
Har skavt en del under veckan - som att gå in nya skor säger min anaplastolog och rekommenderar my second Hawkeye (grgr – grågröna) för några dagar.
Verkar som jag har vunnit terminens sista gruppspel i tennis ser jag när jag åker förbi min tennisklubb och ser resultatet från en uppskjuten match, så här blev det!

Namn T S = Kistalight: 3 Matcher, Skillnad games 16 - 10, Kvot 1,6, Poäng 8

Namn M N: 3 Matcher, Skillnad games 17 – 11, Kvot 1,55 Poäng 8

Hårfin marginal alltså i gruppen som bestod av fyra spelare, tre grabbar och en tjej. Den mest vårdade tennisen spelade flickan, bästa klipp i forehand hade M N ovan och största kämpen var han som kom trea och så var det Kistalights representant som nästan nått den aktningsvärda åldern, lite överdrivet, av de andra tre spelarnas ålder tillsammans.
- Kistalight trivs väl med ungdomar och vinner gruppen!

Igår födelsedagsfest för min dotter. Vi firar hemma hos oss middag med Couqe au vin plus förrätt och efterrätt och massor av rödvin. Tjejerna dricker mest vitt vin. Trevliga spirituella samtal, halsonda känns bättre och av någon anledning kommer vi att prata om skönhet, gyllene snitt och går det vackra att mäta?
- Det gör det visst det!
Det sköna är kvoten mellan midja och stuss säger en av flickorna. Måttband fram och tjejerna mäter och fnissar och utnämner en vinnare.
Kistalight är lika med bright och inser att kvotering är viktigt.
Mycket viktigt att kunna tekniken att dividera alltså!
Men var tog bysten och urringningen vägen?
- Bloggarnas räddare i nöden för att få en och annan besökare och alla herr och kvällstidningars upplagehöjare!
Vän av ordning frågar naturligtvis.
- Är detta verkligen kvotering?
Andra bloggar om tennis: Andra bloggar om Kista:
© Thommy Sjöberg

2 comments:

Thommy Kistalight said...

Frågan är om sekreteraren M. N ovan funderat rätt när det gäller kvoten i gruppspelet i tennis?
- Vi återkommer!

Anonymous said...

Frågan är om inte den gode sekreteraren och protokollföraren M.N. ovan borde ha delat antal vunna games med antal spelade matcher eftersom skillnaden var lika stor altså 17/3 respektive 16/3?