Saturday, October 18, 2008

Nu har jag förpackat min längtan

Så här mycket offside på Söderstadion?
– No...no!
- En söderkis i exil funderar över den amerikanska bolånekrisen!

(Speaker of the House Nancy Pelosi gestures during a press conference about the financial bailout package in Washington. AP Photo/Lawrence Jackson)

Talmannen Nancy Pelosi i den amerikanska kongressen förklarar att det behövs ett finansiellt krispaket med stora statliga ingripanden. Texas cowboys, de giriga och alla andra fria marknadsextremer får ge vika för det andra USA med liberaler från New England och Kalifornien, de intellektuella från universiteten, de måttfulla från Chicago och Seattle och alla andra med lite förnuft och empati tar nu över med rena sossepaketet.
Det går ett spöke över världen!
Svenska socialdemokratiska lösningar från vår 1990-tals bank och finanskris tycks nu moget för världsexport.
Värsta sossemedicinen!

På Kistalight leker vi med tanken på att förpacka något litet bolån i en läcker ask med tjusigt omslag och vackra snören samtidigt som vi skänker vårt Hawkeye till forskningen.
- Sälja det, bolånet alltså, som en tillgång på en börs i en annan världsdel.
- Singapore, Hongkong, Seül eller Tokyo you name it!

På vägen lite svensk poesi som tröst?

Nu har jag förpackat min längtan
och gömt paketen i en vrå.

För jag fann snart under min väntan
att det nog skulle bli bäst så.
Makten att begära är den första
tvånget försaka den andra…
Från Ulf Lundells debutskiva Vargmåne plus några strofer Stagnelius
Andra bloggar om Kista Andra bloggar om finanskrisen
©Thommy Sjöberg

2 comments:

Anonymous said...

USA klarar ju att förstöra för sig självt, bin Ladin hade ju inte behövt anstränga sig!

Årstagalningen

Thommy Kistalight said...

Hm...hm bin Laden ja tror att det finns minst lika stora missbedömningar där i den amerikanska politiken som miss Nancy Pelosi, talmannen, gest ovan! Se min lilla essä om modernitet på Kistalight!
http://kistalightnow.blogspot.com/2005/07/ljuset-p-moderniteten.html