Wednesday, April 23, 2008

Världsbokdagen Light


Länder, platser, ortnamn och magi!
Klang av schlager, rocklåt eller varför inte en bit poesi?
- Smaka på namnet Samarkand!
- Tänk på Sidenvägen eller Marco Polo, de vilda Mongolerna !
- Om du nånsin kommer fram till Samarkand.

I dag på Världsbokens dag citerar vi ett fynd vi gjorde i lördags på Akademibokhandeln i Kista.
Från hyllan för lyrikfynd hämtar vi en dikt ur Jila Mossaeds Sju vilda oceaner.
Kan passa bra när man bor i Kista; Lilla Teheran.
Jila är bördig från Iran men skriver numera på svenska med alluderingar till en lång persisk tradition.

Följ mig till Samarkand
Springande
i de smala soliga gränderna
i Samarkand,
hittar jag dina ögon
år tolvhundra tjugoett.
De oläsbara raderna lämnar mig aldrig.
En blind poet
spelar på sin magiska harpa
och sjunger gråtande
i de halvöppna fönstren
varnar om mitt öde.
Jag vill till det isiga havet
till det kalla rummet
till den korta dagen,
jag vill resa till tystnaden.
I de soliga gränderna
i Samarkand
pratas det om mig
och min vilda okända längtan.

Jag bläddrar
djupt i min hud.
Jag vill tillbaka till Samarkand,
där, i de soliga blyga gränderna
vill jag älska med dig.
Följ med mig dit,
historien kan
blunda en stund.

När du läst och begrundat dikten några gånger lyssna på lite Asian Groove med Yulduz Osmanova.
Härliga klanger och rytmer direkt från Uzbekistan.
©Thommy Sjöberg

No comments: