Saturday, January 12, 2008

A match made in heaven

När solen gått ned bakom pyramiderna, kamelerna är parkerade, thé har druckits i beduintältet, stjärnorna gnistrar, kanske Carla Bruni plockar fram gitarren, slingrar ihop de långa spirorna, klipper med ögonfransarna - La Bella Donna…sjunger...

Mais qui est ce qui m'a dit que toujours tu m'aimais?
Je ne me souviens plus c'était tard dans la nuit,
J'entend encore la voix, mais je ne vois plus les traits
"Il vous aime, c'est secret, lui dites pas que j'vous l'ai dit"
Tu vois quelqu'un m'a dit... (här med viss ironi)

- Hon har sängkammarögon Thommy säger min kvinnliga kollega med ett roat leende.
- Aha säger jag, medelålders om än som en gosse på realskolan i vissa frågor.
Vi diskuterar varför herrarna flockas kring vissa kvinnor. Det kan gälla på raster, seminarier eller för den delen på fester. Varför är vissa kvinnor sexiga?
- Ja, ibland diskuterar vi sådana frågor i kollegiet och då inte bara grabbarna emellan.
Ändå borde jag veta bättre.
Allt sedan min ungdom lider jag av en ögonskada. Då och då går jag och undersöker ena jacket.
Min ögonläkare kikar i mitt ögas botten med diverse instrument.
- Lyser i min själ?!
För att kunna genomföra detta använder han en sorts ögondroppar som klingar till det poetiska namnet La Bella Donna och som får pupillen att vidga sig till små tefat. Dropparna från medicinalväxten med samma namn används även av latinska kvinnor när de har en spännande date på gång.
När jag med förundran inför världen flanerar med storögda glosögon på Fleminggatan efter undersökningarna på S.t Eriks Ögonsjukhus kan jag tänka på detta.
Är det dessutom vår passerar alla dessa vackra långbenta kvinnor på promenad.
- Är de på väg till en date?
- Droppat Bella Donna?

Varför nu dessa resonemang?
Jo på min blogg har jag några bloggrullar med länkar. På en av dem skulle
begåvade och talangfulla tjejer dominera, gärna med lite internationell inriktning. Där finns Carla Bruni snygg modell som blivit singer/songwriter. Begåvad, i Francoise Hardy traditionen, trodde jag åtminstone och på samma sida trängs Bodil Malmsten med sin blogg Finistere.
Om Carla Bruni tycker Bodil inte skulle man kunna säga. Kan inte låta bli att citera från bloggen Finistere.
- Massa schvung i det påståendet!

"Carla Bruni är den sortens manipulativa våp som alla män faller för, inte bara i Frankrike, redan när jag gick i realskolan i Blackeberg var det den typen som tog den hon ville ha vare sig han var upptagen eller ej, en kvinnotyp som skenbart undergivet med stora laserögon ser upp på män och pratar med viskande röster och sveper med sina hår.Det bästa jag sett i fransk TV var en manlig komiker som gjorde parodi på Carla Bruni när hon sjunger sina hemska franska kvinnosånger till akustisk gitarr.Jag är inte antipatisk till Carla Bruni för att hon är vacker och har långa ben, jag har stor sympati för mängder av vackra kvinnor med långa ben - Teri Hatcher som jag nyss såg i Seinfeld bara för att ta ett exempel, det handlar inte om antipati mot vackra kvinnor med långa ben och perfekt kroppsbyggnad - det handlar om ett motbjudande sätt att föreställa kvinna och om att det fungerar. För det värsta med Carla Bruni är att det fungerar, lika mycket nu som när jag gick i realskolan i Blackeberg." Citat Bodil Malmsten

Om nu Carla flyttar in i Elyssépalatset och blir madame Sarkozy och Frankrikes första dam (egentligen är hon italienska bördig från Turin - född i överklassen där) stundar ju möten med andra statsöverhuvuden. Om nu Hillary Clinton vinner presidentvalet i USA, inte omöjligt, hon är en mycket kompetent politiker, då väntar statsbesök och mottagningar.
What would old Bill does när det är dags för statsbesök i Paris? Medan presidenterna sitter i möten.
- Ut och shoppa med Carla?
- Gå på Café?
Carla kanske plockar fram gitarren, klipper med ögonfransarna (La Bella Donna) slingrar in de långa benen och sjunger.

Mais qui est ce qui m'a dit que toujours tu m'aimais?
Je ne me souviens plus c'était tard dans la nuit,
J'entend encore la voix, mais je ne vois plus les traits
"Il vous aime, c'est secret, lui dites pas que j'vous l'ai dit"
Tu vois quelqu'un m'a dit...
Här med ofrivillig ironi i typ franska Idol med rätt bra sång

- Would there be an another match made in heaven?
- Kan CIA ingripa i så fall?
Some where maybe Bill still is just a high school boy!
Andra bloggar om Carla Bruni: Andra bloggar om Sarkozy:
©Thommy Sjöberg

1 comment:

Thommy Kistalight said...

Tydligen marknadsförs Carla Bruni i USA som en sval intellektuell i den franska Francoise Hardy traditionen.
Nu pekar affärerna uppåt, dvs skivor säljs, och nya albumet No promises är på gång efter Sarkozy-romansen.
"Good for the buisness"