Thursday, June 14, 2007

Kista blues

Blogg 250 på Kistalight - passar bra med nåt om Kista då!
Försäljning light
Avslutning, trevliga begåvade uppträdanden av våra elever, stipendieutdelning, tal av rektor plus dikt och inte minst sång av lärarna.
I rörelse
Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

/ _ _ _ /
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.
Karin Bojes dikt passar bra för nior som ska ut i världen. För egen del har jag en åtta, där blir det betygsutdelning och skål i cider med salta pinnar och trevlig sommar.
-Har inte Bojes dikt ovan även en ton av entreprenörsanda?
-Passar på att titta förbi Ärvingeskolan i Kista sen eftermiddag. Finns ett halvt löfte av bibliotekarien där att inhandla min ABC...kistalight. Hon är inte där.
- Varför inte fråga rektorn säger receptarien.
- Rektor verkar vara en vaken man med snabb uppfattningsförmåga, troligen med bakgrund i näringslivet. Prövar den vanliga harangen om min bok med tillägget att det kan säkert vara kul för skolan att inneha en bok av en lokal författare med bitar från Järvafältet.
Menar du då som referensexemplar säger rektorn och väljer min bok med orange omslag.
- Prata med indenten längre bort i korridoren om det ekonomiska säger rektorn.
- Vad vill du att jag ska göra med den här boken säger intendenten och ser ut som han fått in en nasare som kränger prylar från Kiviks marknad.
- Tja betala den. Den är billig, lokala bitar från Kista och järvafältet och här ett inbetalningskort med mitt plusgirokonto.
- Hur tror du att jag ska kunna ordna det säger intendenten. Innan han fortsätter inflikar jag:
- Det är bara en bagatell när det gäller kostnader. Ett uttalande som får vår intendent att genomgå en sorts inre kris av paroxysmer av lidande från en oförstående omvärld när det gäller regler och förordningar för skolans ekonomi.
- Vad jag hatar sådana påståenden säger vår intendent och far ut med vad som gäller.
- Ja...ja säger jag vi spar grunderna för ekonomin. Går det inte att köpa boken så gör det inte det.
- Vad har du för telefonnummer jag kan ta boken så får vi se vad vi kan göra säger intendenten.
- Nä då kan det vara säger Kistalight utsände som dessutom inte har så många exemplar kvar.
Tittar förbi rekorn på väg ut.
- Tuff intendent du har. Ni kommer säkert att klara ekonomin bra här på skolan. Nu missar ni en lokal författare i skolbiblioteket.
- Från första juli har vi stenhårda sparkrav säger rektorn.
- Trevlig sommar säger jag och släntrar hemåt.
Lånar en CD av sonen när jag kommer hem.
Janis Joplin 70-tal; Piece of my heart och Summertime får snurra i CD-boxen.
- Bra musik för en entreprenör en dag som denna.
Summertime,
And the livin' is easy
Fish are jumpin'
And the cotton is high
George Gerswin
Copyright LarsThommy

1 comment:

Thommy Kistalight said...

Idé!
- Varför inte göra så här?
Stega upp till Ärvingeskolan och skänk boken till skolbiblioteket.
Undvik intendenten!
- Skriv i ABC...Kistalight!
Gåva till alla elever på Ärvingeskolan.
- Trevlig och roande läsning
önskar Thommy med th.
- Menar!
Det vore synd om inte eleverna fick chansen att läsa en lokal författare.