Monday, September 19, 2005

Installation - Nittiotal


I dag något på bokstaven I - en extra T-shirt kan vara bra på morgonens cykeltur och varför inte lyssna på något från det vilda Balkan.

Installation – Nittiotal

Under ett brospann mellan Rinkeby och Tensta där E18 välver en båge över Järvafältet cyklade jag varje morgon en höst.
Just där de två kosmopolitiska stadsdelarna i förorten möts genom bron såg jag dem för första gången.
Någon, en konstnär får man anta, hade gjort en installation:
Mellan bropelarna hängde en wire med tre, kanske fyra par tröjor i olika storlekar, möjligen var det märkeströjor eller helt enkelt tröjor av ordinär kollektion.
Hur som helst svarta var de och högt och oåtkomligt hängde de ovanför min cykeltur.
Fantasier som att ett sådant konstverk kan även jag skapa dök upp i mina tankar.
Jag kunde ställa frågor till mina elever - mina cykelfärders mål.
Är detta konst?
Alternativt: Skulle vi inte kunna lämna klassrummet någon fredag eftermiddag och göra något liknande undrade jag?
Hoppfullt såg jag konstens fest och möjligheter till lite spännande pedagogik..

Tankarna på tröjorna levde sitt eget slumrande liv men väcktes varje morgon när jag passerade under brospannets välvda båge. Där de i vinden och i bruset från motorvägen sakta vajade av och an.
Världen är alltid nära i Rinkeby och Tensta och tröjorna tycktes på många sätt ställa frågor om exil, eller en svekfull vuxenvärld men även om mångfald och tolerans:

- Sarajevo!

En kylklar höstmorgon, med imma på mina ännu varma glasögon, hängde tröjorna stela och vita av rimfrost i den vindstilla morgonen.
Bara några dagar senare var de borta.

Back>< Just for fun

©Thommy Sjöberg

1 comment:

Anonymous said...

Installation har varit publicerad i Kistaantologin.
Lokala författare, om än internationella, skriver