Sunday, July 03, 2005

Läsning Light


Lustläsning Foto: Bruce Chatwin
Botaniserar bland bokhyllorna i Akademibokhandeln i Kista.
- Välj fyra betala för tre! Vem kan motstå detta?
Grejen är att välja spontant och med lust. Sniffar och doftar på baksidestexter, slår upp sidor, läser för att se om jag kommer i rörelse. Hittar en klurig bit om Dylan i Nick Hornbys 31 låtar. Can you please crawl out your window skriver han om där. På ett fyndigt sätt visar Hornby hur mycket Dylan betyder för musikscenen i dag.
Han säger sig inte vara någon speciell Dylanfan som en god vän till exempel som har Expecting Rain som startsida. Men vid närmare eftertanke inser han har fler än 20 skivor och flera boxar av Dylan. Hans mamma har totalt ett par skivor i sin samling och hon skulle beskriva sonen som en fanatisk fan av Dylan med så många skivor. På ett lurigt sätt visar Hornby upp Dylans betydelse.
- Han får ut Dylan genom populärkulturens eget lilla fönster! Bra men Hornbys bok får vara i dag! Har ju smygläst det kapitel som intresserar mig.
Ser Bodil Malmstens jag får fortfarande ingen ordning på mina papper. Jag gillade hennes Finisterebok skarpt. En sådan bok skulle jag vilja skriva. Jag menar upplägget. Är man förresten omanlig om man faller pladask för en bok som handlar om att odla sin trädgård?
Slår upp Bodils får ingen ordning på mina papper fastnar på en sida som handlar om att i dag har jag inte, läs Bodil, heller fått något skrivet - skaparvånda för en arbetsmänniska alltså. Till Bodil vill jag berätta följande lilla skröna. Jag brukar berätta den för mina elever som får skrivkramp. En berättelse som jag har glömt källan till och som jag dragit ett antal gånger och jag vet faktiskt inte riktigt om den är sann. Nåja! Den store författaren James Joyce, han som var en av dem som skapade moderniteten i 1900-talets litteratur. Mannen som hade ett oöverträffat ordflöde och språkvariation när han skrev sin tegelsten Ulysses. Han led under långa perioder av oförmåga till skrivande. Det var då han rumlade runt i sin exiltillvaro i Trieste i Italien.
God vän dyker upp hemma hos Joyce.
- Nå James har du skrivit något i dag?
- Sex ord säger Joyce.
- Det är ju bra James säger den gode vännen som har insikter i Joyces skaparvånda.
- Problemet är säger Joyce att jag inte vet i vilken ordning de ska stå i.
Denna story brukar jag dra för mina elever och jag gnäggar förtjust när jag kommer till poängen. Det gör eleverna också, men ärligt talat, de skrattar mest åt att jag skrattar så mycket åt denna min lilla poäng.
Hittar en snuskgubbe bland hyllorna Charles Bukowski, visserligen en biografi skriven av Ronnie Haag, men ett kapitel är av Bukowski. Bukowski, the white trash röst i världen, rumlaren och brevbäraren som skrev och skrev om sin värld och till slut, får man lov och säga, fick ett välförtjänt genombrott och en stor skara läsare. Tuffa killar som Ulf Lundell brukar berömma Bukowski.
Ser att Robert Byrons Vägen till Oxanien numera finns i pocket. Ett fynd? En av mina favoriter alla kategorier, Bruce Chatwin, bar alltid ett slitet exemplar med sig av Byrons bok på sina resor. Till exempel när han skrev i Patagonien som inte bara var en reseskildring utan även gav uttryck åt ett tillstånd och en stämning. Hoppas nu bara Byron håller än i dag och att han inte är för mycket engelsk snobb och överklass.
Kan det här vara intressant? – Långt ner på hyllan! Rolf Enander och Vägen till Santiago de Compostella. En bok om en pilgrimsvandring från Linköping till nordvästra Spanien.
Enligt baksidestexten har Rolf Enander sysslat med undervisning, studier och vedhuggning när han inte är ute och vandrar förstås. En 500-milavandring kan vara något för mig att läsa om. Gå ner i varv liksom! Jag som älskar och dra ner i Europa med något lågprisflyg. Hyra en bil och köra på de snabba motorvägarna i tredje fil. Där man klarar av ett par länder på några timmar. Vi får se om det blir spännande läsning annars har jag spännande böcker valda vid tidigare erbjudanden - Välj fyra betala för tre som jag inte tänker räkna upp här.

Läsning - Mina sommarval

En yrhätta som brutit upp till Finistere i Bretagne
En biografi om en rumlare och snuskgubbe
En engelsk överklassnobb och resenär
En pilgrim och lärare som hävdar rätten att minska arbetstakt och standard

Säger dessa spontan och lust att läsa val något om undertecknad? Jag bara undrar.
Copyright LarsThommy

No comments: