Wednesday, June 29, 2005

Ljus på Göta Kanal


Göta Kanal passerar vi på väg till sommarhuset på Öland, antingen vid Söderköping med risk för köer eller vid Norsholm högt över kanalen.
Någon gång tänker jag, när kanalen skymtar genom bilfönstret i ett blått band bort mot Roxen, ska jag uppleva kanalen i dess egen rytm.
Allt medan jag pladdrar på om statliga projekt, transportsätt, tiden och teknikens utveckling.


En cykelhistoria

Skyfall i Söderköping förde mig till Bergs slussar där jag startade min cykeltur längs Göta kanal för en tur mellan Mem och Borensberg.
Vid den konstgjorda sjön, där naturen skapar ett fönster ut mot Östgötaslätten, hyrde jag ett rum på vandrarhemmet. Frikort från den arbetande familjen därhemma ger utrymme för cykeltramp och en smula fortbildning de första sommarlovsdagarna.
Vem vill dras med en läskigt ledig lärare?

Från kluckande och porlande slussar vid Berg börjar turen. Här kantas kanalen av villor med fantasifulla verandor med utsikt över kanalen. Här har de under sommaren ett gratis skådespel med ett extra, lite upphöjt, flytande rum i trädgården. Till grillspetten, rödvinskartongerna och kaffetåren kanske de som jag noterade följande trafik under några timmar: En brittisk motorseglare; Puffin of Findochty från Southampton, en tysk havsseglare med hemvist i Berlin - jo det går att segla därifrån till Östersjön, en norsk seglare – stark valuta nuförtiden, passagerarbåten Wasa Lejon för endagsturer, husbåt från Norrland med inbyggd bastu och servering, forskningsfartyget Ancylus från fiskeriverket och faktiskt en seglare från Nordamerika.
Mellan Berg och Borensberg går kanalen bitvis i en vall, höjdkurva, ovanför landskapet vilket ger behagliga bilder av Långkanalens landskap blandat med lantliga pustar från betande får och idisslande kreatur.
Två akvedukter passeras, moderna exempel på ingenjörskunskap, men åtminstone den ena vid Ljungsbro, byggd 1970, fick tätas på gammaldags vis mot läckande kanalvatten enligt följande recept.
Om uti hvarje skottkärra som ilässas, kastas omvexlande en spade matjord till två spadar mycket grofkornig kiselsten, och denna blandning antingen stampas med omsorg eller så länge fuktas med vatten tills intet mera genomtränger, så erhålles en av vatten ogenomtränglig jordmassa.
Göta kanal är en skapelse som borde finnas på FN: s världsarvslista. Den tog 22 år att bygga, start 1810 och invigning 1832. En invigning kanalens skapare byggherren Baltzar von Platen som dog 1829 aldrig hann uppleva. Kanalen består av 58 slussar, varav 19 enkelslussar och 12 dubbelslussar.
Där finns tre slusstrappor, bland annat i Berg och Borenshult, dessutom finns det 21 par stämportar och tre varvsdockor.
Kanalen har Sveriges längsta tomt utmed kanalsträckorna mellan Mem vid Slätbaken i Östersjön och Sjötorp vid Vänern.
Sammanlagt arbetade 58 000 man under åren på kanalbygget, varav 7 000 årligen. Flertalet av de arbetande var indelta soldater. Soldater som här fick arbeta hårt, 12 timmar om dagen, men även lärde de sig annat än att skjuta. Den stora arbetskraftsreserven som de utgjorde kom då till nytta i fredstid. Sverige som 1809 förlorat både Finland och Åland, en tredjedel av riket, behövde nya projekt för att återfå självkänslan.
Göta kanalprojektet har stort symbolvärde. Kring byggandet och driften avknoppades företag som Motala verkstad och Forsviksbruk.
Här blommade kunskap till kommande uppfinnare som bröderna John och Nils Ericsson och här spirade blivande entrepenörer som Kockum, Bolinder, Carlslund och Tham.

Back - to be continued

© Thommy Sjöberg

No comments: