Sunday, May 29, 2005

Trotter Light del I

Trav är en gångart för hästar men också hästsport som omsätter miljarder på spel och en sport som varje år ses av en miljonpublik. Inom litteraturen finns bemärkta skildrare av sporten som deckarförfattaren Stieg Trenter och signaturen Ögat i Trav och Galoppronden. Konstigt nog har miljöerna kring travsporten inte utnyttjats litterärt i någon större omfattning. Konstigt för de är verkligen en tummelplats för starka lidelser och ekonomisk turbulens.
Just i dag är det Elitloppet, svenska travets stora dag, vad passar inte bättre då en några skrönor direkt från uteplatsen vid min lilla täppa i Kista. Prövar även några små U-spel - vi får se hur det går.


Stall Travhästen
I mitten av åttiotalet råkade jag vinna en V5: a på Solvalla, en blygsam vinst, men det blev inledningen till ett stort travintresse. V5-bongen var inlämnad på Kista Tobak och lämnades sedan av ombud till Solvalla. Ett förfarande som några år senare byttes till ett avancerat on-linesystem som byggdes ut i hela Sverige. Utbyggnaden medförde tillsammans med nya spelformer att omsättningen på totalisatorspel ökade rekordartat och det skapades nya inbitna spelare på travet.
Själv tyglade jag mitt spel med hjälp av spelbok där insatser och vinster nedtecknades med prydliga siffror. Jag lärde mig spela små reducerade system där insatsen hölls låg men där vinstmöjligheterna ökade. Vinsten från ett sådant tillfälle investerades i Stall Travhästen. Stall Travhästen var något av en folkrörelse inom travet. En idé; som att man med massor av finansiärer, ca 700, gjorde att man med en blygsam insats, sex aktier a 300 kronor och en månadskostnad på 80 kronor kunde bli hästägare. Stallet hade en rad hästar, både för start och för avel. Den mest kända hästen hette Atas Fighter L. I folkmun, det vill säga bland de verkliga travexperterna på Solvallas E-läktare, benämndes Stall Travhästen som torskstimmet.
Back>< Just for fun

No comments: